Naast onze eigen BVCM blogs, zullen ook een aantal gastbloggers schrijven over hun expertise. Igor Wortel is één van deze bloggers. Dit is het eerste artikel in een serie van vijf waarin Igor, op verzoek van BVCM, een aantal actuele onderwerpen de revue zal laten passeren:
 
  1. BigData, begrippen en mogelijkheden
  2. Technologiegebruik in de financiële functie
  3. Digitalisering, oorzaak en gevolg(en)
  4. Disruptie, wat is het en hoe werkt het
  5. Business Model Innovation
     
Om het begrip Big Data goed te kunnen ontleden, is het raadzaam eerst een drietal ontwikkelingen heel kort de revue te laten passeren: de exponentiele ontwikkeling van techniek en de daarmee gepaard gaandde hoeveelheid data in de wereld.Hiervoor zijn drie ‘wetten’ verantwoordelijk:
 
  • De wet van Moore (de rekenkracht van computers verdubbelt elke 18 maanden).
  • Kryder (de capaciteit van harde schijven verdubbelt elke 12 maanden).
  • Lyman & Varian (de hoeveelheid informatie die bedrijven en organisaties opslaan verdubbelt elke 12 maanden).

Deze wetten veranderen het speelveld van de data-analyse (het gericht zoeken naar statistische verbanden). In de eerste plaats verschuiven we van data-analyse naar mining large datastreams: we putten rechtstreeks uit dynamische datastromen en niet meer uit "gestolde" data (de rapportages). Bekend zijn de toepassingen die zijn gemaakt voor het supersnel detecteren van fraude met creditcards en het opsporen van skimming bij betaalkaarten: detecteren in (near) real time. Recent heb ik analoog aan dit idee een inspiratiesessie bij de Gemeente Den Haag verzorgd om hen te helpen in de ontwikkeling van data analyse en daarmee bijvoorbeeld potentiele problematische schuldensituaties te herkennen. Als mijnbouwer opgeleid aan de TU Delft voel ik mij natuurlijk de spreekwoordelijke ‘vis in het water’ wanneer het om (data) mining gaat.

Wat je dus steeds vaker ziet is dat de rekenkracht of het ontsluiten en opslaan van data niet meer de beperking is, het wordt steeds goedkoper en de kans dat we tegen een nieuwe millenniumbug aanlopen is nihil. In bedrijfspresentaties en gastcolleges die ik geef zit standaard de stelling dat de mens de enige beperking is in een digitaliserende wereld, creativiteit en het denken in ‘de nieuwe normaal’ blijft achter bij de exponentieel ontwikkelende mogelijkheden. Over een paar jaar is dit deels opgevangen door de zich snel ontwikkelende technologie achter kunstmatige intelligentie in de vorm van algoritmes. Nu is die techniek nog lang niet ver genoeg om bijvoorbeeld het werk van de credit manager op te vangen, wij maken immers de hele dag beslissingen op basis van data en analyse, de credit manager is dus ook niet de datamanager van de toekomst.
 
Tot het moment dat de techniek ons kan overnemen zullen we het dus zelf moeten doen en daar moet je wel een paar spelregels bij in acht nemen:
 
  1. Werk in een multidisciplinair team (alleen de data analyst, dus zonder de link met de dagelijkse operatie, is waardeloos). Bij goed team work zijn geweldige commerciële resultaten te behalen, in de bestaande operatie of door nieuwe business te ontwikkelen.
  2. Zorg voor een zogeheten ‘Burning Platform’ (schuldenproblematiek is een kostbare zaak voor gemeenten en men wil dit dus graag in een vroeg stadium ondervangen).
  3. Probeer in het brainstormproces de beste ideeën als eerste onderuit te halen, degenen die echt overblijven zijn allemaal de moeite waard om verder uit te werken.
  4. Techniek, rekenkracht en opslagcapaciteit, is geen enkele beperking meer.
  5. Learn to fail, zorg dat je snel kan schakelen wanneer een bedachte richting niet werkt, door ongelimiteerd kleine veranderstapjes te nemen itereer je sneller naar een nieuwe oplossing en sluit je ook foutkansen uit.
  6. Let op veranderingen in security en privacy perceptie, in de praktijk zie ik dat deze vaak nog onderbelicht blijven. De focus van de wetgever ligt nu op individuele privacy. 
     
Het toekomstbeeld wat ik heb is dat je een soort IBM Watson oplossing krijgt waarin enorme hoeveelheden databases en data streams real time beschikbaar zijn en die je dus kunt bevragen. Geen gedoe met query’s en met protocollen: stel de vragen in natuurlijke taal aan de datastream die je voor je ziet. Bij banken: alle betalingen, bij verzekeraars: alle declaraties, bij de overheid: alle verzoeken die tot de overheid worden gericht. De nieuwe normaal is: het antwoord is er, ik moet alleen even zoeken.
 
Meer weten? Neem contact op met BVCM of stuur een mail naar BigData@phalanxes.eu
  • 13 October 2017
  • Igor Wortel
  • BVCM