Ondanks dat het bedrijfsleven veel technologische ontwikkelingen ondergaat, blijkt dat de wijze waarop trainingen, cursussen en andere soorten scholing worden gegeven tegenwoordig nog vaak traditioneel.

Urenlange cursussen en hoorcolleges waarin de docent of instructeur de stof uit het boek nog eens uiteenzet. Voor veel studenten en werknemers een bekend (en vermoeiend) verschijnsel. Want zeg nu zelf, na de lunch begint het verval van aandacht toch al zijn intrede te doen. Past deze manier van onderwijs nog in een tijd van digitalisering? Veel mensen geloven dat blended learning het antwoord is op de uitdagingen van het onderwijs en het geven van trainingen. Er zijn daarentegen critici die hier nog hun vraagtekens bij zetten.

Over het toepassen van blended learning zijn de meningen dus verdeeld. Maar wat is het precies? Hoe en waar wordt het vandaag de dag toegepast? Wat zijn de mogelijkheden met blended learning? Is het nu eigenlijk een verrijking of een verarming van het les geven aan en trainen van medewerkers?
 
Wat is blended learning?
Alleen het online leren maakt nog geen blended learning, evenals enkel klassikaal studeren. Over de precieze verhouding tussen online en offline leren is men nog niet uit. Volgens onderzoekers moet bij blended learning tussen de 30 en 79 procent van het onderwijs online aangeboden worden.
 
Blended learning houdt het onderwijs en bedrijfsleven al jaren bezig. Met de razendsnelle opkomst van internet van begin jaren 2000 werd blended learning een regelrechte hype. Toch raakten zowel opleiders als cursisten al snel gedesillusioneerd, omdat blended learning toen verkeerd werd toegepast. 
 
Software versus interactieve filmpjes
Inmiddels wint blended learning opnieuw gestaag aan populariteit en wordt het steeds toegankelijker, ook voor kleinere aanbieders van lesmateriaal. Opleiders bieden in toenemende mate blended learning-pakketten aan. Blended learning zal zich de komende jaren in een sneltreinvaart blijven ontwikkelen. “Maar het is bijna onmogelijk te voorspellen wat we over vijf jaar meer kunnen dan vandaag. Vooral film zal de komende jaren een belangrijke rol innemen in de wereld van blended learning. Men ziet het gebeuren dat we e-learnings niet meer zullen gaan aanbieden via software, maar via interactieve filmpjes”.
 
Is blended learning effectiever dan traditioneel leren?
Het combineren van e-learnings met klassiek face-to-face-onderwijs is vaak effectiever dan alleen klassikaal onderwijs of online onderwijs. Met blended learning kun je de voortgang van de leerling of cursist constant monitoren. Hierdoor kan het lesmateriaal adequaat aangepast worden aan de voortgang van de student. Daarnaast biedt een e-learning-methode de mogelijkheid om een student of cursist direct feedback te geven na een gemaakte opdracht of toets. Ook kunnen de contactmomenten tussen de docent/trainer en leerling/cursist effectiever benut worden. Hierdoor is blended learning kosten-efficiënt.
 
Hoge ontwikkelkosten online leeromgeving
De initiële ontwikkelkosten van een online leeromgeving zijn vaak nog erg hoog. Daarnaast zal ook het aanpassen van e-learnings meestal aanzienlijke kosten met zich mee brengen. Wel komt blended learning de kwaliteit en toegankelijkheid van onderwijs absoluut ten goede, mits blended learning goed wordt toegepast.
 
ICT: generatiekloof
Volgens onderzoekers is verder de generatiekloof tussen docenten en leerling een andere uitdaging. “Veel basisschoolleerlingen zijn bijvoorbeeld al veel vaardiger in ICT dan hun docent. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheden van blended learning tot nu toe nog niet ten volste benut worden”.
 
Effectiever onderwijs met blended learning
Bij een blended learning-methode wordt tussen de 30 en 79 procent van de leerstof online aangeboden. De ‘blend’ tussen klassiek contactonderwijs en online-onderwijsmethodes heeft een positieve invloed op de effectiviteit van het onderwijs. Blended learning wordt al breed toegepast en dat zal in de toekomst alleen nog maar meer zal worden. Een voorwaarde om blended learning succesvol te implementeren is dat dit op een juiste, zorgvuldige manier gedaan wordt. Wel blijft het een uitdaging om de ontwikkelkosten laag te houden en om de generatiekloof tussen docent en leerling te overbruggen.
 
Wilt u graag meer informatie over deze blog of over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op of neem een kijkje op de website van Nolletch.
  • 4 December 2017
  • Nolletch