Een overzicht met actuele en relevante informatie die de kredietwaardigheid van organisaties inzichtelijk maakt en daarmee kredietrisico’s doet voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen!

Wanbetaling
Vrijwel elke organisatie heeft wel te maken met wanbetaling. MKB-Nederland stelde begin dit jaaral een zwarte lijst met beruchte laatbetalers op. En de Tweede Kamer kwam daarop volgend met een voorstel om laatbetalers een renteboete op te leggen. Wanbetaling heeft niet alleen directe impact op de cashflow en liquiditeit, maar kan organisaties zelfs de kop kosten.

Met wie en wat voor organisatie doe ik zaken?
Zakelijke beslissingen worden vaak gebaseerd op betrouwbare informatie. Een intakegesprek met een potentiele klant kan wellicht vlekkeloos verlopen, maar alleen afgaan op die betrouwbare ogen van de persoon tegenover je, is niet meer afdoende. Met wie en wat voor een organisatie ga je eigenlijk in zee? En is de persoon met wie je aan tafel zit wel de tekenbevoegde?

Leuk zo’n kredietrapport, maar wat houdt het precies in?
Dat is de vraag die veel organisaties zichzelf stellen. Een hoopinformatie is tegenwoordig te vinden op het internet en veel organisaties bekijken eerst of zij het zelf kunnen uitzoeken. Op kredietrapporten wordt vaak nog twijfelachtig gereageerd. Hieronder de meest voorkomende redenen waarom bedrijven in eerste instantie niet meteen aan een kredietcheck denken:

Deze informatie kan ik toch zelf ook achterhalen?
De Kamer van Koophandel, jaarplannen en bedrijfspagina’s, allemaal bronnen om zelf bedrijfsinformatie te achterhalen. Waarom een ander bedrijf een kredietrapport laten opstellen?
Een uitgebreide kredietcheck bevat naast bedrijfsinformatie ook jaarcijfers, betalingsgedrag en informatie over bankrelaties, dat zich resulteert in een cijfer/score waarin de kredietwaardigheid van de organisatie wordt uitgedrukt. Daarnaast wordt aangegeven tot welk bedrag het verantwoord is om op factuur aan een klant te leveren.

Kost het me niet te veel tijd en geld?
Bij veel organisaties zit het niet in het systeem om een kredietcheck uit te voeren voor een klantintake. Je hebt een potentiele klant bijna binnen en wil niet extra tijd verspillen aan het opvragen van kredietinformatie. Je wilt een (potentiele) klant immers niet laten wachten. En kost het daarnaast niet veel geld om dit per klant op te laten stellen?

Voor het aanvragen van een kredietcheck is echter niet veel nodig, het grootste deel van de benodigde informatie wordt opgezocht tijdens het proces. Het invoeren van een kredietcheck wordt in een paar minuten geregeld en een online kredietrapport geeft realtime informatie. Een offline rapport heeft een gemiddelde levertijd van 4 tot 8 uur. Door deze snelle levertijd is de financiële zekerheid en kredietwaardigheid van een (potentiele) klant binnen één dag en in één oogopslag inzichtelijk.

Naast een los kredietrapport, is het ook mogelijk om een bundel voor meerdere rapporten af te sluiten. Deze bundel bestaat uit een geldbedrag waarmee afgenomen kredietrapporten worden verrekend. Er zijn verschillende bundels, voor zowel nationale als internationale rapporten. Naar wens van de klant, kan er naast een standaard kredietrapport, ook een rapport op maat worden gemaakt. Daarbij zijn extra modules, zoals de Alert-service of een kredietrapport PLUS, toe te voegen.

Wat zegt al die informatie nou eigenlijk?
Indien een organisatie eenmaal een kredietrapport heeft ontvangen, bestaat het document vaak uit meerdere pagina’s, een hoop getallen en bijlagen. Wat zegt zo’n kredietrapport nou feitelijk? En welke informatie is nu relevant voor een organisatie om te weten?

Een kredietrapport geeft niet alleen een financieel overzicht, maar ook een kredietscore van een organisatie. Hierdoor wordt niet alleen het kredietrisico verkleind, maar kan er ook een zorgvuldige afweging worden gemaakt om wel of niet met bepaalde externe partij in zee te gaan. Met andere woorden: Voldoet zijn/haar financiële situatie aan het gewenste niveau? Een kredietrapport kan tevens nuttig zijn als er een gerechtelijke procedure gestart moet worden. Indien er twijfels zijn of de betrokken onderneming of particulier wel verhaal biedt als er eenmaal een vonnis is. Oftewel: valt er alsnog iets te halen als de rechter heeft bepaald.

Is deze informatie niet tijdelijk?
Indien er een kredietrapport wordt opgevraagd voor een nieuwe of bestaande klant, ontvangt de organisatie een up-to-date rapport met informatie. Maar hoe zit dit precies zodra een klant al klant is? Wordt de kredietwaardigheid van de klant dan alsnog in de gaten gehouden?

Het is mogelijk om een herhalingscheck te laten doen, indien het om een bestaande klant gaat. Hierdoor worden jaargegevens met elkaar vergeleken en krijgt de desbetreffende organisatie een nieuwe score.

Het aanvragen van een kredietcheck is zo geregeld.
Een kredietcheck kan zowel telefonisch als online worden aangevraagd. Een online aanvraag is binnen een paar minuten geregeld en geeft realtime informatie.

Bij het aanvragen van een kredietcheck wordt gevraagd om de volgende informatie:

  • Het KVK nummer van de klant
  • Adresgegevens van de klant
  • Adresgegevens van de aanvrager 


Een kredietcheck, noodzakelijk of niet?
Kortom: weten met wie je zaken doet en kredietrisico’s vooraf al in schatten. Het scheelt een hoop tijd en geld om op deze zaken vooruit te lopen en te weten wat je aan een klant hebt. Kom achteraf niet voor verassingen te staan!

Kredietinformatie van BVCM
Met de kredietinformatie die BVCM verzamelt, analyseert en beoordeelt, bent u in staat uw kredietrisico’s te verminderen. Met deze informatie kunt u een zorgvuldige afweging maken of het verstandig is om met bepaalde externe partijen in zee te gaan. U kunt de kredietrapporten zelf op elk gewenst moment online aanvragen en raadplegen, tegen scherpe en heldere tarieven.

Meer weten of vrijblijvend en kosteloos een kredietrapport aanvragen? Neem voor meer informatie contact met ons op via: 020-3460746 of kijk op de pagina kredietinformatie.

  • 2 July 2007
  • BVCM