Gamification is al jaren een buzzword binnen het bedrijfsleven. Toch zijn de succesverhalen nog veelal onderbelicht. Hieronder twee organisaties die laten zien dat gamification de organisatie veel kan opleveren.

Wat is Gamification?
Gamification wordt men name gebruikt in applicaties en processen voor het bevorderen van de betrokkenheid van gebruikers, datakwaliteit, punctualiteit en leren. Uit onderzoek is gebleken dat op deze wijze de elementen uit game of het proces zich geruisloos nestelt in het dagelijks leven van de betreffende mensen, met als doel hun gedrag aan te passen via een beloning. Via gamificatie kan men het de  motivatie stimuleren waardoor men langdurig invloed uitoefent op gewenst gedrag, het basiskenmerk van leren.
 
Nissan Carwings
Het Nissan Carwings programma is een door Nissan Innovation ontwikkeld gamification-concept, bedoeld om (nieuwe) eigenaren van Nissan’s volledig elektrische Leaf aan zich te binden. Carwings was een instant succes. De slimme gamificatie van zowel het rijden als het beheer van de auto blijkt een ware klantenmagneet te zijn.
 
De slimme tool blijkt een ware klantenmagneet te zijn. Deelnemers sluiten hun auto aan op een lokaal scorebord, waar ze hun prestaties vergelijken met die van andere eigenaren in de buurt. Ze kunnen bronzen, zilveren, gouden en platina onderscheidingen winnen in categorieën als verbruik, actieradius en slim laden. Het programma laat zien hoe goede rijders hun bovengemiddelde prestaties tot stand brengen, waardoor alle deelnemers de mogelijkheid hebben om beter te worden.
 
Maar de service doet veel meer dan het presenteren van scores op een leaderboard en het creëren van competitie. De gamification-tool is tegelijkertijd ook een soort mobiel dashboard. Eigenaren kunnen via de smartphone 24/7 communiceren met hun bolide, zelfs als ze zich aan de andere kant van de wereld bevinden. Wie op een warme zomerdag terugreist vanuit een ver buitenland, kan al vanuit zijn vliegtuigstoel de airco aanzetten.

Het Amerikaanse leger
Een leger maakt weliswaar geen winst, maar het is wel een bedrijf. Eén van de grootste uitdagingen van deze bijzonder sector is goed personeel werven, vooral in tijden van geopolitieke onrust. Vanwege de inherente risico’s kiezen jonge, vakbekwame mensen al snel voor een ‘veilige’ baan in de burgermaatschappij. Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar het Amerikaanse leger weet hoe je gamification inzet voor rekruteringsdoeleinden.
Het levensechte interactieve spel heeft al miljoenen rekruten opgeleverd
In 2002 lanceerde het America’s Army 1.0 en inmiddels zijn we aangeland bij versie 2.8.5. Het spel simuleert een carrière in het leger, inclusief een basistraining, scherpschuttersopleiding en promoties.
 
Het meest felbegeerde maar ook moeilijkste onderdeel is de Special Forces-training. Dit is niet zo maar een spelletje, om te slagen moet je allerlei vaardigheden beheersen die ook echte Special Forces in hun mentale gereedschapskist hebben.
 
Momenteel telt America’s Army meer dan 10 miljoen geregistreerde gebruikers. Onderzoek laat zien dat het levensechte, extreem interactieve spel in het afgelopen decennium miljoenen rekruten heeft opgeleverd. Dankzij de kwaliteit van het spel kunnen veel van deze digitaal gedrilde instromers een verkort opleidingstraject doorlopen, wat uiteraard resulteert in gigantische besparingen. Games worden overigens wereldwijd steeds vaker toegepast voor militaire trainingsdoeleinden.

Helpt het, al dat gegamificeerd delen van content op LinkedIn, Twitter en bedrijfsblogs? Ontegenzeggelijk. Niet geheel onverwacht steeg het gebruik van interne communicatietools flink na de implementatie van het programma. Interessanter is dat de medewerkers ook aanzienlijk productiever werden, wat zich uiteraard vertaalde in een hogere omzet. Dit moet volgens Bluewolf vooral worden toegeschreven aan een verhoogde accountability, sterkere identificatie met de zaak en toegenomen kennis. Mits gamification goed wordt uitgevoerd is het zeker geen kinderspel.
 
Wilt u graag meer informatie over deze blog of over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op of neem een kijkje op de website van Nolletch.
  • 14 December 2017
  • Nolletch