Was jij vroeger ook zo gek op leren? Franse woordjes en topografie stampen. Waarschijnlijk pas laat op de avond studeren voor de toets die de volgende dag plaats vond en deze ook nog halen? Stof en informatie leren in korte tijd, dat was het probleem ook niet, maar wees eens eerlijk… Hoe goed spreek jij nog Frans?
 
Bij veel bedrijven gaat dit helaas niet anders. Een of twee keer per jaar worden werknemers op cursus gestuurd. De productkennis, IT-vaardigheden of salestechnieken die ze daar opdoen, zijn voldoende om de toets te halen, maar vaak niet ook meer dan dat. 
Terwijl het zoveel slimmer en eenvoudiger kan!

De keuze is snel gemaakt
Veel organisaties overspoelen hun medewerkers met informatie. Nieuwsbrieven, cursussen, presentaties, trainingen en allerlei andere soorten info. Onderzoek wijst uit dat slechts 1 op de 5 werknemers hier uiteindelijk daadwerkelijk iets mee doet.
 
“Dan verplichten we de productkennis cursus toch!” zal de één zeggen. Oftewel… de middelbare school aanpak. Op het moment van de toets kent iedereen alle producten van A tot Z uit hun hoofd, maar in een klantgesprek drie maanden later is het waarschijnlijk alweer vergeten.
 
“Ja, maar onze mensen vinden X hartstikke interessant”. zegt een ander. Goed punt! Medewerkers willen vaak ook wel, maar het ontbreekt ze aan discipline. Elke week het handboek met productspecificaties doorlezen in de bus naar huis of toch even een potje Candy Crush? De keuze is vaak snel gemaakt.
 
Past het nog wel in deze tijd?
Eigenlijk is het niet eerlijk om de schuld op medewerkers af te schuiven. Waarom blijven bedrijven hangen in de 20e eeuw als het om leren gaat? Lineaire cursussen en handboeken passen niet bij deze tijd. Kijk bijvoorbeeld eens naar het succes van een app als DuoLingo. 200 miljoen mensen wereldwijd gebruikten het al om op speelse manier een andere (extra) taal te leren.
 
Dit zijn de succesfactoren: 
  • Lessen opgedeeld in behapbare brokken
  • Gebruikers beloond met geluidjes, badges enz. (à la Candy Crush)
  • Sociale druk door voortgang vergelijken met vrienden.
  • Door continu leren blijft de kennis beter hangen.
Zelfs veel jongeren gaan enthousiast aan de slag met deze app, bijvoorbeeld om - wacht eens even - Franse woordjes te leren.
 
Apps om mee te leren
Je weet inmiddels dat verslavende apps zoals DuoLingo of Candy Crush veel beter werken dan eenmalige verplichte cursussen. In een zakelijke omgeving is dat ook mogelijk. Bovendien bespaar je daarmee op conferentiezaaltjes en trainingsmiddagen.
 
Idealiter kan je:
  • een team continu laten leren in een speelse omgeving
  • In dashboards relevante informatie inzien over de voortgang
  • Bevordert de techniek onderlinge competitie
  • Past de software zich aan op de leerstijl van elke gebruiker
Wil je graag meer informatie over deze blog of over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op of neem een kijkje op de website van Nolletch.
  • 19 December 2017
  • Nolletch