Hoe reageren we als maatschappij op de digitalisering, technologisering en de daarmee gepaard gaande disruptieve gevolgen om ons heen? Is dat in één afbeelding samen te vatten en voor iedereen begrijpelijk maken? Dit waren de vraagstukken die ik mijzelf vorig jaar heb opgelegd. Hieronder wordt dit in twee afbeeldingen weergegeven. Het interessantste deel is echter het proces er naartoe het resultaat. Ik heb de trends zoals in deze blog omschreven direct in klantdata teruggevonden.
 
Vorig jaar heb ik voor BVCM al een aantal blogs geschreven over digitalisering en disruptie, waarin de begrippen worden uitgelegd en eventuele gevolgen worden beschreven. Wanneer je iets verder gaat kijken en meer in detail bestudeert wat er gebeurd dan kom je tot interessante aanpassingen:
 
  • Exponentiële ontwikkeling gaat sneller dan verwacht/ voorspelt, duidelijk voorbeeld is hier prijsontwikkeling van zonne-energie in $c per KWh
  • Je kan diverse domeinen onderscheiden en bestuderen hoe zij in de tijd met de razendsnelle technologisering om gaan: sociaal, zakelijk, politiek, juridisch, etc.
  • De lineair ingestelde mensen evolueren mee met de technologisering (aanpassen volgens Darwin en o.a. beschreven als het Flynn effect) en lijken naar verzadiging te gaan in de tijd. In de praktijk blijkt dit echter adaptie te zijn en kan die per product en businessmodel verschillen (zoals al aangegeven zie ik dit direct terugkomen in data bij klanten).
  • De afstand om te overbruggen tussen de exponentiele ontwikkeling en de verschillende domeinen wordt dus rap groter. Men gaat sneller afhaken tenzij er nieuwe platformen met dito businessmodellen de verbinding in stand houden.
  • Wanneer je dus bij wilt blijven dan moet je innoveren, heel snel kunnen schakelen, iteratief aan de slag en principes als 'Minimal Viable Product' of 'closing the loop' aanhouden.


Digitalisering, Technologie
 
De lange termijn uitdagingen worden dan als vanzelf:


Lange termijn uitdagingen
 
Dit zijn de twee afbeeldingen waar veel reactie op binnen komt: men ziet direct de logica en verbanden. In de volgende blog ga ik het hebben over: hoe wij onszelf organiseren als land, bedrijf, stad, individu en wat de gevolgen daarvan zijn. Tot slot nogmaals de overeenkomst tussen de trendlijnen en klantdata: passen wij onszelf zo snel aan of kunnen we steeds beter met (cognitieve) data uit de voeten?
 
Heeft u vragen of wilt u wellicht een keer een (gast)college bijwonen? Neem dan contact op met BVCM of stuur een mail naar igor@phalanxes.eu.
  • 1 January 1970
  • Igor Wortel
  • BVCM