Eerder dit jaar meldde het Algemeen Dagblad dat Nederlandse universiteiten al ruim 100 online cursussen aanbieden en dat deze al door meer dan 2 miljoen mensen zijn gevolgd. In Amerika is deze trend nog groter: meer dan 7.1 miljoen studenten volgden minstens één online cursus en dat aantal groeit flink (afgelopen jaar zelfs met 150%!). Dan hebben we het niet eens over de trainingen die door niet-universitaire instellingen worden aangeboden.
 
De voordelen van online leren
Deze positieve cijfers zijn er niet voor niets. Hoewel e-learning in de beginfase veel kritiek heeft ontvangen van opleiders, is de huidige gedachtegang erg positief. In 2014 publiceerde het MIT een groots onderzoek waarin de conclusie was dat het leerresultaat groter is in online trainingen dan in het traditionele klassikale leren. Het online leren heeft daarnaast ook een enorme potentie om wereldwijd bij te dragen aan mobiliteit, ‘life long learning’, en natuurlijk om opleiders te helpen in het bereiken van nog meer deelnemers.
 
Groter aanbod
Van volledige studies tot een vaardigheidstraining: het huidige aanbod voor deelnemers is enorm. Dit betekent dat wat hij of zij ook wil leren, van presenteer-vaardigheden tot SCRUM-technieken, er hiervoor een online cursus of programma kan worden gevonden. Dit grotere aanbod zorgt er ook voor dat deelnemers vrij zijn om een programma samenstellen dat naadloos aansluit bij hun leerdoelen, waar in het leerproces zij zich ook bevinden. Zo wordt het steeds makkelijker om niet één keer ‘op training te gaan’, maar levenslang bij te spijkeren waar dat nodig is.
 
Lagere kosten
Online modules zijn vaak een veel betaalbaardere optie dan traditionele trainingen. Zelfs als de programmakosten gelijk zijn, zijn vaak de aanvullende kosten (zoals reiskosten of materiaalkosten) helemaal niet meer aan de orde.
 
Gemak & Flexibiliteit
Toch is het allergrootste voordeel van het online leren het gemak om te leren waar en wanneer de deelnemer maar wil. Niet meer eerder opstaan om de spits te vermijden, vechten om parkeerplaatsen of eerder van werk weg moeten om naar de les te gaan. Online leren biedt de deelnemer de mogelijkheid om het leren om hun dag heen te plannen, in plaats van andersom. Zo wordt het veel gemakkelijker om werk en leren te combineren.
 
De nieuwe rol van het klaslokaal
Het is dus geen verrassing dat het leren in een klaslokaal (in een formele setting) steeds meer plaats maakt voor online modules. Het wordt daarmee ook steeds meer de vraag of er in de toekomst nog wel ruimte is voor het formele, klassikale, leren. Toch zijn wij ervan overtuigd dat ook het leren in de classroom belangrijk kan zijn in een duurzaam leertraject (waarin het leereffect nog heel lang zichtbaar blijft).
 
Laten we één ding vooropstellen: de gedachte ‘stuur hem maar naar die training, dan komt ‘ie gefikst terug’ is al lang niet meer relevant. Bovendien is algemeen bekend en bewezen dat veel opgedane kennis weer snel wegzakt en binnen enkele maanden alweer vergeten is.
 
Bedrijven beginnen deze nieuwe vorm van leren dan ook in z'n geheel te omarmen en de kennis van individuen, afdelingen en de gehele organisatie naar een aanzienlijk hoger niveau brengen.

Wilt u graag meer informatie over deze blog of over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op of neem een kijkje op de website van Nolletch.
  • 7 December 2017
  • Nolletch
  • Nolletch