close
Michael: Mijn twee jaar als marketeer bij BVCM
Het is inmiddels twee jaar geleden dat ik ben begonnen bij BVCM als online marketeer. Ik heb persoonlijk nooit voor mogelijk gehouden dat ik in de financiële wereld aan de slag zou gaan, laat staan de credit management branche.
 
Voor mijn komst bij BVCM heb ik ervaring opgedaan in de duurzaamheidsbranche als grafisch vormgever en als content marketeer bij een e-commerce webwinkel. Toen ik solliciteerde bij BVCM waren zij druk bezig om hun marketinginspanningen te verhogen, wat bij mij een extra interesse opwekte.

Marketing en credit management

Voordat ik bij BVCM startte kreeg ik vragen vanuit mijn directe omgeving “Waarom ga je aan de slag bij een credit management bureau c.q. incassobureau?” en “Als marketeer kun je toch overal aan de slag?”. Als we spreken van ‘mainstream media’ kunnen we vaststellen dat veel mensen niet direct een positief beeld hebben over de credit management- en/of incassowereld.
 
Door het internet, nieuwssites en tv-shows worden met name de negatieve kanten van de branche belicht. Juist deze negatieve beeldvorming en de suggestieve vragen uit mijn omgeving maakten de functie een stuk uitdagender.

Beeldvorming incassowereld

Uit mijn ervaring bij BVCM merk ik dat deze negatieve beeldvorming zeker niet terecht is. Een goed credit management beleid zorgt er juist voor dat betalingsproblemen verholpen worden. Als online marketeer heb je ook invloed op deze beeldvorming. Door verschillende marketingacties uit te voeren, zoals een open en transparante blog, kan deze beeldvorming (positief) beïnvloed worden.

Mijn functie bij BVCM

Echter, een marketeer houdt zich niet alleen bezig met de beeldvorming van de branche. Bij BVCM is de klant het belangrijkst. Er wordt hier ook vaak gewerkt vanuit het gedachtengoed dat een ondernemer of bedrijf niet langer zorgen hoeven te maken over een eventuele credit management probleem.
 
In mijn functie houd ik mij onder andere bezig met het vormgeven van content zoals video’s, illustraties en blogs. In deze blogs worden tips en tricks gegeven aan (toekomstige) relaties. De uitdaging voor een online marketeer is dan ook om de juiste balans te vinden tussen conversie en de lezer (lees relatie) van waardevolle informatie te voorzien.

Werken bij BVCM

Ik heb tijdens mijn tweejarige dienstverband bij BVCM een enorme groei doorgemaakt, waarvoor ik dankbaar ben. Ik heb in deze periode veel geleerd over contentcreatie, social media, het maken van analyses, campagnemanagement en credit management. De diversiteit aan werkzaamheden maakt mijn functie interessant en uitdagend. Door constant bezig te zijn met alle bovenstaande facetten leer ik de klant beter te begrijpen. Dit helpt mij als marketeer om op het juiste de moment, de juiste acties te uit te voeren.    
 
Bij BVCM mag je eigen ideeën aandragen en in mijn geval ook uitwerken en implementeren. Daarnaast krijgen werknemers ook de vrijheid om zich verder te ontwikkelen door bijvoorbeeld een opleiding te volgen. Ook worden er door BVCM interne trainingen gegeven om (nieuwe) collega’s meer handvatten te bieden in hun dagelijkse werkzaamheden.

Collegialiteit & leuke activiteiten

Binnen de organisatie kun je ook rekenen op je collega’s. Zo werd ik bij moeilijke vraagstukken goed op weg geholpen, bijvoorbeeld met behulp van nieuwe ideeën en invalshoeken. De combinatie van verschillende culturen en leeftijdsgroepen maakt het team van BVCM erg leuk. Er wordt hier echt gekeken naar jou als persoon. Dit maakt het werken voor deze organisatie prettig. Bij BVCM, blijft het echter niet alleen bij werk gerelateerde activiteiten. Ook na werktijd worden er leuke dingen georganiseerd. Zo maken wij zo nu en dan het nachtleven van Amsterdam onveilig. Dit gebeurt vaak op initiatief van verschillende collega’s.     
 
Ook worden er geregeld bedrijfsuitjes georganiseerd wat helpt bij het leren kennen van collega’s. Bij BVCM krijg je snel het gevoel van samenhorigheid. Ik merk dat dit het gevoel de onderlinge samenwerking versterkt en de afstand tussen de afdelingen verkleint. Bij BVCM wordt je dan ook niet behandeld als de zoveelste werknemer. Iedere persoon binnen deze organisatie draagt op zijn of haar manier een steentje bij aan het succes van BVCM. Gekscherend zou je kunnen zeggen dat deze prettige cultuur gecreëerd is ‘door werknemers, voor werknemers’.  
  • Michael Vuong
  • BVCM