Wanneer je over GDPR, BigData, RPA, Blockchain of nieuwe digitale trends en bijbehorende tooling spreekt, is de start nagenoeg altijd gelijk: een aanloop analyse op het laagst transactioneel niveau.

Ieder(e) organisatie, omgeving, team of applicatie heeft haar eigen historie en verschilt dus ook per definitie. Een direct gevolg hiervan is dat er geen eenduidige oplossing is die op iedere omgeving met specifieke historie van toepassing is. PHALANXES heeft hier een analyse methodiek voor bedacht waarmee je in afzienbare tijd een compleet bedrijfsinzicht hebt.
 
De methodiek bestaat uit een tweetal onderdelen:
  1. een zogeheten ‘swimlane’ analyse op vier niveaus figuur 1;
  2. een visualisatie in vier dimensies (een ternair diagram) figuur 2.
     
De eenvoud van de analyse zorgt ervoor dat je gemiddeld in twee weken tijd compleet kan zijn en een basis hebt om vervolgstappen mee te zetten:
 
  1. datamodel opzetten;
  2. inefficiënte processtappen bepalen;
  3. een virtuele bedrijfsomgeving opzetten;
  4. simulaties uitvoeren;
  5. de analytics roadmap uitvoeren, etc.
     
Swimlane
Figuur 1. Swimlane overview in vier niveaus: 1. stakeholder, 2. afdeling, 3. systeem, 4. gebruiker (RACI)
 
Figuur 2
Figuur 2. Visualisatie in vier dimensies van hypotheek portefeuilles (KPI, PI, etc.)

Verandering door digitalisering komt vooral voort uit de wetgeving (GDPR) en hetgeen wat de markt aanbiedt (RPA). Beide onderdelen vereisen in eerste instantie altijd een analyse. Met een analyse creëer je inzicht en behoudt je het overzicht m.b.t. veranderingen. De steeds verder met elkaar verbonden wereld en enorme toename van online kennis, kunde en tools zijn per definitie groter dan wat er intern aan kennis, kunde en tools beschikbaar is. Daarnaast moet het wel in de door historie gevormde omgeving passen. Daar werkt de MERCURY methodiek ook prima voor: als membraan naar de overdaad aan oplossingen.

Figuur 3
Figuur 3. Ontwikkeling zit aan de randen van je organisatie, de membraan werking
 
Wat er in feite gebeurd is dat je de exponentiele ontwikkeling probeert te volgen in kleine stapjes en de welbekende 'Deming cyclus' steeds weer toepast in de tijd, visueel ziet dat er als volgt uit:
 
Figuur 4
Figuur 4. Toepassing Deming in een exponentiele omgeving (Bron: Management In Singularity)
 
De resultaten zijn tot nu toe verbluffend op twee vlakken: interne efficiëntieverbeteringen van 80% of meer en (omzet)groei van 150% tot zelfs 700%. Bij de omzetgroei is de historische data eenduidig ingezet om het succes uit te bouwen. Vanuit een intern proces perspectief heb je na de analyse en met de wetgeving in de hand het juiste insteekniveau voor de (proces)aanpassingen zoals de GDPR van je eist. Voorbeelden hiervan zijn: het vastleggen en opstellen van een cookiebeleid per klant of het jaarlijks inlichten van een freelancer dat zijn of haar CV geüpdatet dient te worden. De vier grondregels voor de Europese wet plus de aanvulling vanuit het CBP zijn hier bepalend.
 
De volgende drie blogs zal ik ingaan op:
 
  1. de centrale vraag bij disruptie: hoe kan ik bepalen in welke mate mijn branche disruptie-gevoelig is?
  2. zulke groeipercentages, hoe moet ik dat zien?
  3. waar stopt het, krijg ik nog lucht?
 
Heeft u vragen over dit onderwerp of over deze blog? Neem dan contact op met BVCM of met Igor Wortel via: igor@phalanxes.eu of bel naar 06-14245649.

Size
  • 30 October 2017
  • Igor Wortel
  • BVCM