Vorig jaar sloot ik de blogserie af met een korte uiteenzetting over business model innovation als slimme en snelle methodiek om het verschil te maken in een digitaliserende samenleving. Het is een strategische oplossing die gepaard gaat met een aantal lastige keuzes: wanneer start ik het kannibaliseringsproces en verschuif ik van een analoog en winstgevend product naar een digitaal en meer onzeker product?
 
Een veel gehoorde wijsheid met betrekking tot dit onderwerp, is dat het beter is om jezelf te kannibaliseren in plaats van het door een ander te laten doen. In de internetwereld hebben we maar al te vaak gezien dat een traditioneel bedrijf dat te lang aan zijn bestaande producten vasthield, links ingehaald werd door een 'pure play'-internetbedrijf. Blokker is hier natuurlijk het meest recente voorbeeld van. Deze regel geldt weliswaar in veel gevallen, maar niet altijd: soms is het beter om zo lang mogelijk in de oude business te blijven investeren. De bepalende factor is hierbij vooral de kansen die je businessmodel in de digitale wereld heeft: des te kleiner de kansen, des te langer je er over doet. Dit lijkt eenvoudig, maar het kan complex worden, omdat de meeste bedrijven meerdere businessmodellen combineren en het de vraag is op welk model je je richt.
 
Een andere aanvliegroute is het kijken naar het transactioneel niveau in de gehele bedrijfsvoering en van daaruit een optimalisering door te voeren. Door vanuit deze systeemplaat een soort aorta of optimale procesflow te bedenken kan veel transactioneel werk digitaal worden afgehandeld en worden verbonden. De historie bepaalt het succes en van daaruit de leercurve, de cirkel van Deming revisited. Eén ding is zeker: niets doen is geen optie en digitaal Darwinisme is aan de orde van de dag.
 
Tot slot wil ik BVCM opnieuw bedanken voor de mogelijkheid om deze serie blogs te schrijven. In alle blogs zitten actieve ‘linkjes’ naar naslagwerk of boeken voor meer verdieping. Neem voor meer informatie contact op met BVCM of mail naar: igor@phalanxes.eu.
  • 6 June 2017
  • Igor Wortel
  • BVCM