In de eerdere blogs uit deze serie heb ik het gehad over privacy, de kracht van (data) analyse en de wijze waarop je kan zien of jouw branche gevoelig is voor technologische disruptie. Maar daar stopt het niet bij. Je kan natuurlijk alle technologische ontwikkelingen negatief bekijken, voorspellen dat alle banen gaan verdwijnen en wij allemaal weer richting een soort middeleeuws maatschappijmodel gaan.

Er is ook hier een keerzijde: analyse en Digitaal Darwinisme leiden ook tot nieuwe verbindingen en dus kansen. De modellen zoals MERCURY die we binnen PHALANXES gebruiken zijn het resultaat van veel research, constant aan verandering onderhevig (het iteratief proces) en wetenschappelijk onderbouwd. In deze blog zal ik een aantal geanonimiseerde praktijkvoorbeelden laten zien waarbij groeipercentages tot 700% zijn gerealiseerd binnen een jaar na analyse en uitrol van de ‘analytics roadmap’.

Die groeipercentages... hoe moet ik dat zien?
Heel kort door de bocht komt het er op neer dat technologie en branding samen het succes zijn voor een organisatie in een digitaliserende omgeving. Gek genoeg laten whitepapers, testimonials, websites en alle andere (digitale) uitingen altijd zien hoe succesvol ze zijn in het reduceren van kosten en werktijd, door processen efficiënter te maken. Betekent dit dan dat het heel lastig is om de andere kant op te denken en je dus lef moet hebben? 'Succes is niet voor lafaards' is niet voor niets de titel van deze blog.

Figuur 1
Figuur 1.           Praktijkdata bewijst dat er een adaptielevel voor omzetstromen bestaat.

De historische data laat je zien waar je het goed of slecht hebt gedaan, hoe je processen daar in elkaar zaten en waar dus groei kan zitten. Ga dus na de interne procesoptimalisatie aan de slag met groei. We zoeken naar additionele omzetstromen via businessmodellen die een verbinding vormen tussen voortschrijdende technologie en het adaptieniveau per domein. Hiermee kan je immers ook het verschil maken!

Heeft u uw evenwicht al gemaximaliseerd? Zorg er dan wel eerst voor dat uw innovatie op orde is, we moeten immers van schaalbare efficiëntie naar een schaalbare leercurve.

Figuur 2
Figuur 2.           Nieuwe omzetstromen vanuit iteratieve innovatie.

Heeft u vragen over dit onderwerp of over deze blog? Neem dan contact op met BVCM of met Igor Wortel via: igor@phalanxes.eu of bel naar 06-14245649.
  • 13 November 2017
  • Igor Wortel