Naast onze eigen BVCM blogs, zullen ook een aantal gastbloggers schrijven over hun expertise. Igor Wortel is één van deze bloggers. Dit is het tweede artikel in een serie van vijf waarin Igor, op verzoek van BVCM, een aantal actuele onderwerpen de revue zal laten passeren:
 
  1. BigData, begrippen en mogelijkheden
  2. Technologiegebruik in de financiële functie
  3. Digitalisering, oorzaak en gevolg(en)
  4. Disruptie, wat is het en hoe werkt het
  5. Business Model Innovation

Er zijn twee sleutelwoorden bij digitalisering: technologie en data. Technologie ontwikkelt zich exponentieel en data is een logisch gevolg. Big Data is een trendy term om de data-explosie aan te duiden, een onderwerp waar ik in mijn vorige blog ook aandacht aan heb besteed.
 
Bij digitalisering en gebruik van technologie is de eerste gedachte vaak de apparaten waarmee we verbonden zijn en dus een directe connectie met de rest van de wereld hebben. Maar dat is niet het eindpunt. Apparaten zullen zich in eerste instantie beperken tot onze fysieke mogelijkheden (worden smartphones nog kleiner terwijl onze ogen er niet op vooruit gaan?), tot dat nanotechnologie (op moleculair niveau) er een heel andere dimensie aan gaat geven, volgens Ray Kurzweil over ongeveer 15 jaar. Het eindpunt zoals we dat nu kunnen voorzien is open source software en open API (interfacing). De hele wereld migreert naar software heeft Marc Andreesen al vaak aangegeven. Software oplossingen zijn dus de toekomst en vooral software oplossingen die alle karakteristieken van een game changer in zich hebben.
 
Maar eerst even kort de kenmerkende rol van technologie:
  • Door de digitalisering worden fysieke producten veranderd in digitale data.
  • Door de snelle ontwikkeling van artificiële intelligentie kunnen steeds betere conclusies uit deze data worden getrokken.
  • Door steeds betere en goedkopere infrastructuur kan deze informatie zo goed als gratis worden opgeslagen en mondiaal worden verbreid. 
     
Essentiële voorwaarden voor een gamechanger zijn
(je moet aan alle vier voldoen):
  • Toepassingen die echt nuttig zijn (je moet er immers wel wat mee kunnen).
  • Simpelheid (heel belangrijk, KISS: Keep It Simple Stupid).
  • De prijs (de doorbraak in de mobiele telefonie kwam pas toen de tarieven fiks daalden).
  • De aanwezigheid van een goed ecosysteem van leveranciers en distributeurs. 
     
Direct gevolg van deze lijstjes is dat de concurrentie niet in het bedrijf zit dat op jou lijkt maar dat iedereen je concurrent kan zijn, ook een slimme programmeur in India die een app nagenoeg kosteloos in elkaar zet. Technologie zorgt dus voor overvloed en in mijn vierde blog zal ik hier uitvoerig op in gaan.
 
Tot slot de ‘digital natives’ waar men vaak naar kijkt en zich aan spiegelt, de bedrijven als AirBNB, Uber, Google, Facebook, etc. Deze zijn van nature al digitaal en hebben een bijna exponentiele voorsprong. Kopiëren of proberen bij te houden is dus niet aan  de orde binnen een bestaand bedrijf.

Vooral in de financiële functie is het zaak:
  1. Bepaal waar je staat op transactioneel niveau, bij voorkeur in de driehoek mensen, processen en systemen;
  2. Standaardiseer de procedure in een proces tot op RACI niveau en faciliteer middels de systemen (applicaties);
  3. Zorg voor optimalisatie door simulatie (learn to fail) en dat het werkt voordat het in productie gaat (nail it before you scale it)
  4. Blijf constant kritisch en herhaal de bovenstaande stappen;
  5. Vergeet nooit dat nieuwe toegevoegde waarde en innovatie aan de randen of net buiten je organisatie zitten (de recente explosie aan startups is hiervan het gevolg);
  6. Het uitrollen van een digitale agenda (wanneer gaan we wat automatiseren) is nog geen digitale strategie.
     
Over het algemeen kan je vier stadia onderscheiden als reactie op digitale technologie:
  1. Het zal zo’n vaart niet lopen.
  2. Oeps, ze zijn er. We hebben meer wetten en regels nodig.
  3. We moeten iets doen, maar wat?
  4. Actie! 

Waar zit u?
Meer weten? Neem contact op met BVCM of mail naar FinTech@phalanxes.eu
  • 13 October 2017
  • Igor Wortel
  • BVCM