close
Thuiswerk tips: Work-life balance
Vanwege de huidige situatie in Nederland, zijn velen van ons thuis aan het werk. Dit blijkt niet altijd even gemakkelijk. Om jullie op weg te helpen, voorziet onze recruiter Luc Bast jullie wekelijks van 3 thuiswerk tips!
 
Deze week staan de thuiswerktips in het teken van work-life balance.

Tip 1: Je bent een gewoontedier, omarm het

Mensen zijn gewoontedieren en houden over het algemeen van een vast ritme. Je staat op, eet ontbijt, doucht en gaat de deur uit. Op werk drink je om 10.00 uur je tweede koffie en eet je om 13.00 uur je broodje. Dit valt in één keer weg wanneer je vanuit huis werkt. Uiteraard kun je jouw standaard rituelen gewoon aanhouden.
 
  • Ga bijvoorbeeld niet in je pyjama achter je laptop zitten maar kleed jezelf een beetje leuk en doe je haar;
  • Loop tijdens de lunchpauzes buiten een rondje;
  • Voorzie jezelf gedurende de dag ook van normale maaltijden (niet alleen maar snacks);
  • Probeer in de ochtend of avond te sporten;
  • Hierdoor krijg je toch meer het gevoel van een normale werkdag in plaats van een thuiswerkdag.
Houd je vast aan deze ritmes en je zult zien dat je hierdoor rust creëert en je beter kunt concentreren! Natuurlijk is er ook alle ruimte voor nieuwe gewoontes.

Tip 2: Sluit de werkdag af en start ‘m ook op!

Thuis werken heeft een behoorlijke impact op de work-life balance. Wanneer je naar je werk gaat, bereid je je indirect voor op ‘een dag werken’. Aan het einde van de dag gebeurt hetzelfde. Wanneer je je werk afsluit, terug naar huis reist  en voorbereid op privé activiteiten. De fysieke afstand tussen werk en privé zorgt voor een scheiding tussen beiden. Die valt weg wanneer je thuis werkt. Fysieke afstand creëren is lastig, maar je kunt wel ‘psychologische’ afstand creëren door op gezette tijden te werken.
 
  • Begin bijvoorbeeld om 9.00 uur en stop ook daadwerkelijk om 17.30 uur;
  • Zet elke dag je werkplek klaar en ruim deze na afloop ook op;
  • Las speciale koffiepauzes in (net als op kantoor).

Tip 3: Richt een werkplek in

In het verlengde van tip 2, is het ook belangrijk een werkplek in te richten. Door dit te doen creëer je automatisch weer die ‘psychologische’ afstand. Niet iedereen heeft een aparte ruimte die kan fungeren als werkkamer. Dan is het advies om bijvoorbeeld aan de eettafel te zitten. Gebruik vooral niet de slaapkamer als werkruimte. Uit onderzoek is gebleken dat je een kamer associeert met een bepaalde activiteit, waarbij de slaapkamer geassocieerd wordt met, je raadt het al: slapen. Wanneer je in de slaapkamer werkt, heb je dus kans dat je nachtrust kwalitatief achter uit gaat.
 
Wanneer je thuiswerkt is het belangrijk om je er bewust van te zijn dat de grens tussen werk en privé snel vervaagd. Dit gebeurd misschien zelfs wel een beetje onbewust. Een ontbijtje tijdens de ochtendmeeting, een wasje tijdens een conference call en misschien stiekem wel Netflix terwijl je een rapport opmaakt.
 
Zorg ervoor dat je in jouw thuiswerkperiode de afstand tussen werk en privé bewaakt. Neem de tijd en moeite om nieuwe gewoontes en routines aan te wennen. En bovenal, sluit werk af, zodat je kwalitatieve tijd overhoudt voor jouw privé activiteiten.
 
Verder: Houd afstand en stay safe!
  • Luc Bast
  • BVCM