Alweer de laatste in deze serie van vijf blogs en als afsluitend onderwerp heb ik er voor gekozen eens wat gedachten te laten gaan over de strategische aspecten en de toekomst van het creditmanagement. Tenslotte schrijf ik de blogs op verzoek van BVCM, vanwege een aantal vragen zal ik deze serie later deze maand ook in het Engels vertalen.
 
De markt voor incassobureaus krimpt gestaag en daar zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen, hierover in de volgende alinea meer. Wat doe je wanneer je je in een krimpende markt bevindt? Hoe zorg je dat er nog genoeg omzet binnen komt om het leuk te houden? Zoek je de kritische massa (omzet) in overnames, partnerschappen, een platform-organisatie of een optimaal ingericht proces? Het is niet verassend dat het antwoord hier niet éénduidig is en lokale geschiedenis de eerste intelligente keuze bepaald.
 
Waar zijn de vorderingen gebleven is de titel en dat is ook de eerste vraag die je jezelf moet stellen:
  • Zijn debiteuren ineens veel beter gaan betalen? Nee, dat is niet het geval, alhoewel het ook alweer een tijdje geleden is dat ik een serieus onderzoek naar “hoe betaald Nederland?” heb gezien.
  • De klanten kunnen het zelf beter? Ja, die is waar. Er is in vergelijking met een paar decennia terug een enorme sprong vooruit gemaakt in creditmanagement software land. Die zijn zelfs zo succesvol dat de markt verzadigd lijkt en men andere omzetstromen aan het zoeken is, er verschijnen bijvoorbeeld steeds meer koppelingen met databases, zaken worden gestandaardiseerd, laagdrempelige manieren om betalingen te doen, etc.
  • Alternatieve workflows voor het ‘standaard’ credit management proces? Dit klopt ook, voorbeelden zijn financieringsvormen zoals factuurfinanciering, ketenconstructies zoals vendor finance, etc.
  • De wetgever komt met een wettelijke structuur? Zeker in het business to consumer (BtoC) segment is dit al aan de orde en in het zakelijk (BtoB) domein is het alleen maar een kwestie van tijd (wordt het een EU geregeld model?).
De tweede serie vragen is intern gericht:
  1. Kunnen we de interne processen zo inrichten en zelfs intelligent maken dat we hier op basis van resultaat het verschil maken?
  2. Welk marktsegment biedt het meeste potentie (verdiencapaciteit)?
  3. Kunnen we met partnerships een financieel platform vormen of kunnen we een ander type platform dan strikt transactioneel faciliteren?
  4. Is onze organisatie net zo intelligent als dat wij onze data gedreven oplossingen laten zijn (zelf lerend)?
In een digitaliserende wereld waarbij een explosie aan  verbindingen, kennis en ervaring tot gevolg heeft dat: transactionele kosten naar 0 gaan, er zoveel meer applicaties beschikbaar komen dat je locatie en architectuur onafhankelijk kan werken en de concurrentie op iedere straathoek, stad of continent op kan duiken. Dan zal je moeten proberen een omgeving te vinden waarbij je disruptief aan de slag kan: in incrementele stapjes proberen de techniek te volgen en zo het adaptief niveau vanuit verschillende domeinen voor blijven.
 
“But with flexibility comes responsibility” en raak je direct aan vertrouwen: wat is goed voor mijn omgeving? Vertrouwen in een digitale wereld raakt direct het onderwerp van de eerste blog, de status van Blockchain en dat laat volgens Gartner nog wel even op zich wachten.
 
Meer weten, eens een use case doornemen of gewoon wat nieuwsgierige vragen? Bel of mail met BVCM of direct met Igor Wortel
  • Igor Wortel