close
Waarom veel CFO’s huiverig zijn voor een financieel SSC
Carina van Reeven komt  vaak in contact met CFO's  over Financial Shared Service centers (FSCC). Uit vele gesprekken is gebleken dat CFO's het (nog) lastig vinden om een succesvol financieel SCC te realiseren. In een gesprek met CFO Bert kwam van Reeven erachter dat hij moeite heeft met de consequenties bij het implementeren van een FSCC.
 
Vanmorgen was  Bert, CFO van een Nederlands familiebedrijf,  heel eerlijk: “We staan voor de opdracht om te digitaliseren en efficiënter te werken. Ik weet de voordelen hiervan, maar ik zie er heel erg tegenop. De gevolgen voor mijn FSSC-medewerkers zijn namelijk enorm, want misschien gaat 75% van hun werk verdwijnen. Dit vind ik bedreigend. Ik weet niet precies hoe ik hiermee om moet gaan”.
 
De zorg die Bert heeft, deelt hij met veel andere CFO’s. Ze weten dat digitalisering van hun organisatie onontkoombaar is. Maar tegen de consequenties zien ze op.
 
Is dit echt nodig? Er zijn immers enorme risico’s als deze weg niet ingeslagen wordt.
 
Concurrenten zetten namelijk WEL die stap. Met een optimaal gedigitaliseerd financieel SSC kunnen ze al snel 75% goedkoper werken. Aandeelhouders merken dit, dus als je dit niet doet voeren zij de druk op om de financiële administratie uit te besteden. Dan verdwijnt deze werkgelegenheid en de kennis over de financiële processen helemaal en is de CFO nog verder van huis. Niet 75% van het werk, maar zelfs 100% dreigt dan te verdwijnen!
 
Er is nog een ander risico. Door de gevolgen van digitalisering uit te weg te gaan, ontneemt de CFO zijn FSSC-medewerkers de kans zich op deze verandering voor te bereiden en nieuwe kennis en vaardigheden te leren. Het FSSC gaat daardoor steeds gebrekkiger functioneren. En dat is een nog veel grotere bedreiging voor het voortbestaan van het FSSC, zelfs voor de totale onderneming, dan digitalisering. Een slecht functionerend FSSC zuigt namelijk de hele onderneming mee in een neerwaartse spiraal.

Is de dreiging die veel CFO’s voelen, wel nodig? Veroorzaakt digitaliseren werkelijk zoveel gedoe?

De praktijk is dat dit niet zo hoeft te zijn. Door de medewerkers tijdig voor te bereiden op de onontkoombare digitalisering leren ze een nieuwe rol aan te nemen waarmee ze moeiteloos in het veranderend FSSC kunnen meegroeien. De veranderingen verlopen zorgvuldig, zonder onrust en de beste mensen blijven behouden voor de onderneming. 
 
Hoe krijg je dit voor elkaar? Een effectieve aanpak is nodig. Hiermee implementeer je een FSSC dat moeiteloos functioneert en voor de onderneming een kenniscentrum is. Waar medewerkers tot ontwikkeling komen en gelukkig zijn.
 
Wil jij ook deze effectieve aanpak ontdekken?  Dat is precies waar de masterclass ‘Hoe bouw je in 3 stappen een optimaal FSSC dat 75% kosten reduceert’ over gaat.

Online masterclass: In 3 stappen een optimaal FSSC bouwen

De afgelopen jaren heeft Carina van Reeven als toonaangevende FSSC-expert veel ervaring en inzicht gekregen in de werkende factoren van een goedlopend FSSC. Haar kennis draagt ze graag aan je over in deze Masterclass op woensdag 24 maart  van 08.00 uur tot 10.00 uur. 

In deze Masterclass leer je onder andere:

  • Hoe je, met de minste resources en tijd, 75% kostenreductie bereikt
  • Welke acties je nu het grootste resultaat opleveren
  • Hoe je een optimaal FSSC realiseert dat door medewerkers gedragen wordt.

Aanmelden Masterclass

Je kunt je aanmelden via de onderstaande buttonDeelname aan deze masterclass is kosteloos. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij.
 
Aanmelden Masterclass
 

Over Carina van Reeven

Carina van Reeven helpt sinds 2002 haar klanten om aansprekende resultaten te boeken met hun financieel shared service center (FSSC). Ze is auteur van het boek ‘Het succes van shared service? Jij!’ en dé expert voor financieel shared service centers in Nederland.
 
Tot haar klantenkring horen Stedin, Peterson Control Union, Scandinavian Tobacco Group, Dura Vermeer Bouw en Vastgoed, Alpheios, Hago, Assist, Vebego International, BAM Bouw en Vastgoed, Brocacef/Mediq, AkzoNobel, Thales, BAM Techniek, EVO, HTM, Connexxion/Transdev.
 
Over haar resultaten en aanpak zijn artikelen gepubliceerd op LinkedIn, CFO.nl, FM.nl en het Controllers magazine. Ook is ze een zeer gewaardeerd spreker en trainer over dit onderwerp.

Contactgegevens Carina van Reeven

E-mail: carina@sharedservicegids.nl
Telefoonnummer: 06 51 098 765

  • Carina van Reeven
  • BVCM