close
Waarom veel CFO’s huiverig zijn voor een financieel SSC
Carina van Reeven komt in haar beroepsveld vaak in contact met CFO's en spreekt vaak over Financial Shared Service (SCC). Uit vele gesprekken is gebleken dat CFO's het (nog) lastig vinden om een succesvol financieel SCC te realiseren. In een gesprek met CFO Bert kwam van Reeven erachter dat hij moeite heeft met de consequenties bij het implementeren van een FSCC.

Vanmorgen sprak ik Bert, CFO van een Nederlands familiebedrijf. Hij was heel eerlijk tegen me: “We staan voor de opdracht om te digitaliseren en efficiënter te werken. Ik weet de voordelen hiervan, maar ik zie er heel erg tegenop. De gevolgen voor mijn financiële SSC-medewerkers zijn namelijk enorm, want misschien gaat 75% van hun werk verdwijnen. Dit vind ik bedreigend. Ik weet niet precies hoe ik hiermee om moet gaan”.

Ik leefde met hem mee. De zorg die Bert heeft, deelt hij met veel andere CFO’s. Ze weten dat digitalisering van hun organisatie onontkoombaar is. Maar tegen de consequenties zien ze op. Is dit echt nodig? Er zijn immers enorme risico’s als deze weg niet ingeslagen wordt.

Concurrenten zetten namelijk WEL die stap. Met een optimaal gedigitaliseerd financieel SSC kunnen ze al snel 75% goedkoper werken. Aandeelhouders merken dit, dus als je dit niet doet voeren zij de druk op om de financiële administratie uit te besteden. Dan verdwijnt deze werkgelegenheid en de kennis over de financiële processen helemaal en is de CFO nog verder van huis. Niet 75% van het werk, maar zelfs 100% dreigt dan te verdwijnen! 

Er is nog een ander risico. Door de gevolgen van digitalisering uit te weg te gaan, ontneemt de CFO zijn financieel SSC-medewerkers de kans zich op deze verandering voor te bereiden en nieuwe kennis en vaardigheden te leren. Het financieel SSC gaat daardoor steeds gebrekkiger functioneren. En dat is een nog veel grotere bedreiging voor het voortbestaan van het financieel SSC, zelfs voor de totale onderneming, dan digitalisering. Een slecht functionerend financieel SSC zuigt namelijk de hele onderneming mee in een neerwaartse spiraal.

Is de dreiging die veel CFO’s voelen, wel nodig? Veroorzaakt digitaliseren werkelijk zoveel gedoe?

De praktijk is dat dit niet zo hoeft te zijn. Door de medewerkers tijdig voor te bereiden op de onontkoombare digitalisering leren ze een nieuwe rol aan te nemen waarmee ze moeiteloos in het veranderend financieel SSC kunnen meegroeien. De veranderingen verlopen zorgvuldig, zonder onrust en de beste mensen blijven behouden voor de onderneming.  

Hoe krijg je dit voor elkaar? Een effectieve aanpak is nodig. Hiermee implementeer je een financieel SSC dat moeiteloos functioneert en voor de onderneming een kenniscentrum is. Waar medewerkers tot ontwikkeling komen en gelukkig zijn.

Wil jij ook weten wat het geheim is van deze effectieve aanpak? Dat is precies waar de masterclass ‘5 geheimen van een optimaal financieel SSC’ over gaat. 

Online Masterclass: 5 geheimen van een optimaal financieel SSC

De afgelopen jaren heeft Carina van Reeven als toonaangevende financieel SSC-expert veel ervaring en inzicht gekregen in de werkende factoren van een goedlopend financieel SSC. Haar kennis draagt ze graag aan je over in deze Masterclass op donderdag 2 juli van 08.00 uur tot 10.00 uur. 

In deze Masterclass leer je onder andere:

  • Hoe je een optimaal financieel SSC realiseert dat door medewerkers gedragen wordt;
  • 3 manieren om als financieel SSC met minimale middelen maximale waarde te leveren voor de interne klanten en de totale onderneming;
  • Welke fouten je moet vermijden bij het benutten van IT zodat processen optimaal gaan functioneren.

Aanmelden Masterclass

Je kunt je aanmelden via de onderstaande buttonDeelname aan deze webinar is kosteloos. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij.
 
Aanmelden Masterclass
 

Over Carina van Reeven

Carina van Reeven helpt sinds 2002 haar klanten om aansprekende resultaten te boeken met hun financieel shared service center (FSSC). Ze is auteur van het boek ‘Het succes van shared service? Jij!’ en dé expert voor financieel shared service centers in Nederland. 
 
Tot haar klantenkring horen Scandinavian Tobacco Group, Joust, Dura Vermeer Bouw en Vastgoed, Alpheios, Hago, Assist, Vebego International, BAM Bouw en Vastgoed, Brocacef/Mediq, AkzoNobel, Thales, BAM Techniek, EVO, HTM, Connexxion/Transdev. Over haar resultaten en aanpak zijn artikelen gepubliceerd op LinkedIn, CFO.nl, FM.nl en het Controllers magazine. Ook is ze een zeer gewaardeerd spreker en trainer over dit onderwerp.

Contactgegevens Carina van Reeven

E-mail: carina@sharedservicegids.nl
Telefoonnummer: 06 51 098 765

  • Carina van Reeven
  • BVCM