In een tijd waar technologie de arbeidsmarkt toegankelijker maakt worden er vraagtekens gezet bij de rol van de recruiter. In deze blog laten wij ons licht schijnen op de vraag: wat eigenlijk de toegevoegde waarde van een recruiter kan zijn?
 
Je kan pas van toegevoegde waarde zijn op het moment dat je een dienst verleent die een bepaald probleem wegneemt bij de afnemer. Erg abstract, maar zeker toepasbaar. Als recruiter verleen je eigenlijk twee diensten: één voor de kandidaat en één voor de opdrachtgever. Beide partijen help je met het vinden van elkaar. Echter door de komst van technologie is het vinden van elkaar aanzienlijk vereenvoudigd, kijk bijvoorbeeld naar jobboards en dergelijken.
 

Kandidaat

Als wij kijken vanuit het kandidatenperspectief, dan staat persoonlijke aandacht centraal. Iedereen kan zelf op internet zoeken naar interessante vacatures. Het stukje begeleiding is echter wat internet niet kan bieden. Als recruiter kun je dit juist wel faciliteren. Maar hoe doe je dit dan?
 
Er zijn  drie cruciale momenten die het proces kunnen maken of breken.
 
  • Het eerste moment  is het in contact komen met de kandidaat. Dit moet op een natuurlijke en persoonlijke manier gaan. Je komt niet weg met “deze functie is wat je zoekt!”. Jij kan een functie in gedachten hebben, maar je weet nog niet wat een potentiële kandidaat zelf in gedachten heeft.
  • Het tweede cruciale moment is een daadwerkelijk gesprek. Het is aan de recruiter om goed te luisteren, samen te vatten en vragen te stellen. De focus moet liggen op dingen die niet in het cv of op een LinkedIn-pagina staan.
  • Tot slot een ouderwets gezegde: “uit het oog, uit het hart”. Voorkom dit te allen tijde! Ongeacht of je iets voor elkaar hebt kunnen betekenen, is het belangrijk om met elkaar in contact te blijven. Door goed te luisteren naar wat er bij de kandidaat speelt, kun je de kandidaat beter begeleiden én inspelen op de toekomst.
 

Opdrachtgever

Een opdrachtgever houdt zich het liefst bezig met zijn of haar corebusiness en niet met het zoeken naar de perfecte kandidaat. De vacature wordt uitgezet bij een recruitmentbureau of inhouse recruiter die gespecialiseerd is in het vinden van kandidaten en de eerste selectie op zich neemt.

De uitdrukking “schoenmaker blijf bij je leest” is hier van toepassing. Een recruiter heeft vaak een groot netwerk en meerdere kanalen die ingezet kunnen worden, wat veel werk en tijd uit handen neemt. Natuurlijk zijn hier kosten aan verbonden, echter kan iedereen binnen het bedrijf zich blijven focussen op zijn of haar werk. Men hoeft niet uren naar cv’s te staren en telefoontjes te plegen voor eerste kennismakingen. De recruiter neemt deze taak op zich en filtert geschikte kandidaten uit de markt.
 
Wij zijn benieuwd hoe u dit ervaart? Ziet u dit anders? Laat het ons weten! Wij komen graag met u in contact om ervaringen uit wisselen met betrekking tot onze passie: Recruitment.
  • 18 September 2018
  • Sylvia den Heijer & Luc Bast
  • BVCM