close
Wilbert | Mijn ervaringen als Credit Professional Detachering bij BVCM

Kennismaking

In 1997 kreeg ik mijn eerste specifieke baan op het gebied van debiteurenbeheer. Na 11 jaar bij verschillende werkgevers als Debiteurenbeheerder dan wel Credit Controller werkzaam te zijn geweest, kreeg ik in 2008 het aanbod om als medewerker bedrijfsvoering bij een onderwijsraad aan de slag te gaan. Na 5 jaar Planning en Control en projectadministratie besefte ik mij dat ik eigenlijk graag weer terug wilde naar een functie in credit management.

In 2014 kwam ik in contact met het toenmalige Bureau voor Credit Professionals (BVCP), het huidige BVCM People. Nadat ik BVCP op internet was tegengekomen schreef ik een sollicitatie en werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Het was destijds voor mij niet zo gemakkelijk om zo maar weer even in een credit management functie aan de slag te kunnen. Het vakgebied credit management had zich in die afgelopen vijf jaar als bedrijfstak flink doorontwikkeld, een ontwikkeling waar ik in die jaren geen deel van uit had gemaakt. Bovendien was de kredietcrisis nog maar net achterwege en was de werkloosheid hoog. Ondanks alles was BVCP vastberaden mij weer in een credit management functie te krijgen. Mijn eerste interim opdracht vond plaats in 2014, toen ik middels een deta-vast constructie bij een groot bouwbedrijf aan de slag mocht. De opdracht was een succes en ik werd al snel door de opdrachtgever in dienst genomen.

Detachering Credit Professional

Toen ik in de zomer van 2016 op zoek was naar een nieuwe uitdaging, twijfelde ik niet en schakelde ik meteen BVCM People in. Per september 2016 kreeg ik, samen met een andere BVCM’er en drie zzp’ers (ook via BVCM), een nieuwe interim opdracht bij een creditcard maatschappij. De opdracht heeft uiteindelijk bijna anderhalf jaar geduurd en was een zeer leerzame periode.

Van tijd tot tijd kwam een collega van BVCM People een kop koffie doen en even bijpraten over het verloop van de opdracht. Daarnaast is er overigens altijd de mogelijkheid om even met BVCM te schakelen, indien je tijdens de opdracht ergens tegen aanloopt, om op de juiste koers te blijven.

Tijdens deze opdracht, in de loop van 2017, ben ik bij BVCM People in dienst gegaan als Credit Professional, ofwel detacheringsmedewerker. Tevens heb ik in het najaar van 2017 de opleiding WFT Basis via BVCM mogen doen, waarbij ik in december 2017 het diploma heb behaald. Met ingang van februari 2018 heb ik een vaste aanstelling bij BVCM.

Sindsdien heb ik verscheidene detacheringsopdrachten uitgevoerd bij uiteenlopende bedrijven. Van bankinstelling tot zorginstelling, van softwarebedrijf tot uitzend-/payrollorganisatie , van automotive- tot energiebedrijf. Bij multinationals en bij minder grote bedrijven. Alleen, samen met een collega, of met zzp’ers via BVCM.

Het is wel eens voorgekomen dat er na een afgeronde detacheringsopdracht niet direct een nieuwe opdracht voor mij beschikbaar was en ik dan de periode tussen twee opdrachten bij BCVM ‘binnen’ op de verschillende afdelingen ondersteuning heb verleend. Bij BVCM heerst een vrolijke, professionele en gedreven werksfeer en is er voor werknemers ruimte om te groeien. Dat geldt ook zeker voor stagiairs. BVCM is een prachtig leerbedrijf voor jong talent!

Mijn huidige opdracht

Sinds november 2019 vervul ik een opdracht als interim Credit Controller order-to-cash bij een grote internationale organisatie. Ik ben de Credit Controller voor de Business Area Consumers, die weer uit meerdere Business Units bestaat. Als Credit Controller loopt mijn takenpakket langs de gehele order-to-cash keten, waarbij ik me ook bezighoudt met problemen die zich voordoen op het gebied van e-Invoicing. Daarnaast ben ik medeverantwoordelijk voor de maandafsluiting Debiteuren, verzorg ik de maandrapportage voor Business Area Consumers en maak ik deel uit van het maandelijks Credit Committee Consumers. Recentelijk ben ik ook betrokken bij het testen van software die in fases geïmplementeerd gaan worden.

Kortom: een erg drukke functie, maar wel één die voldoening geeft. Ik maak deel uit van een prettig team waarin overigens ook twee zzp’ers via BVCM vertegenwoordigd zijn. Sinds de uitbraak van Covid-19 werk ik volledig vanuit huis.

BVCM is in mijn ogen een maatgevende organisatie op het gebied van nationaal én internationaal creditmanagement. Ik ben blij dat ik bij BVCM de mogelijkheid heb gekregen om in de detachering aan de slag te gaan. Ik heb brede kennis en ervaring opgedaan wat betreft de verschillende bedrijfstakken waar ik een kijkje in de keuken heb mogen nemen. Dankzij BVCM heb ik mijzelf kunnen ontwikkelen tot een moderne Credit Controller en heb ik tevens een groot netwerk opgebouwd.
 
  • Wilbert
  • BVCM