Onze BVCM/Call2Collect servicedesk voor DirectPay is bereikbaar via directpay@call2collect.com

Lees hier het volledige bericht.

Een bakkie met... Martijn

een-bakkie-met-martijnOnder het genot van een bakkie koffie/thee gaan wij elke week in gesprek met een collega van BVCM. Zij geven jou een kijkje in de keuken en delen alles over het solliciteren, werken, leren en groeien bij BVCM. Nieuwsgierig geworden? Pak dan snel iets te drinken, want deze week doen wij een bakkie met Martijn!

Al 10 jaar lang is de 34-jarige Martijn werkachtig binnen credit management en sinds april van dit jaar bekleedt hij de functie van Head of Business Development bij BVCM. In zijn functie stuurt Martijn de sales afdeling aan en is hij commercieel eindverantwoordelijk. In deze blog neemt hij ons mee in zijn ervaringen bij BVCM.

“Hoe ben jij bij BVCM terecht gekomen?”

Jaren geleden werd ik uitgenodigd om tijdens de creditexpo bij de stand van de VCMB te staan om nieuwe leden te werven. Daar kwam ik destijds tegelijk met André te staan, dat beviel dusdanig goed dat wij sindsdien jaarlijks samen de aftrap geven op die stand. Van een verder werkgeverschap is het toen niet gekomen. Bij mijn toenmalige werkgever was BVCM de incassopartner en ik ervaarde BVCM als een stabiele partij die eigenlijk tegen de markt in groeit. Later werd ik benaderd of ik mee wilde doen in de sollicitatieronde voor deze functie en dat wilde ik natuurlijk graag. Zo ben ik uiteindelijk bij BVCM gekomen.

“Wat maakte dat jij graag bij BVCM wilde gaan werken?”

Vanuit mijn andere werkgeverschap zag ik BVCM eerst als een incassopartner voor business-to-business vorderingen. Voordat ik hier kwam werken ben ik wel een paar keer bij jullie geweest en ik heb altijd gedacht dat wanneer BVCM mij zou benaderen voor een functie waar ik in zou kunnen groeien, dat ik daarop in zou gaan. Jullie hadden zoveel mooie klanten en in de markt staat BVCM bekend als een gedegen partij. Echter, ik kwam toen bij een andere werkgever terecht en had niet het idee dat ik nog terug zou keren binnen credit management. Tot het moment dat ik benaderd werd voor deze rol en hoorde welke diensten BVCM nog meer verleende: niet alleen B2B en B2C incasso, maar bijvoorbeeld ook Outsourcing en People. Toen zag ik dat ik hier kon groeien en direct van impact kon zijn op de verdere ontwikkeling van BVCM als organisatie. Juist daardoor ben ik hier uiteindelijk aan de slag gegaan.

“Welk beeld dat jij van tevoren van deze branche had bleek in de realiteit heel anders te zijn?”

Vanaf de buitenkant lijkt het natuurlijk alsof er maar één type mens in deze markt werkzaam is: degene die aan de deur staat om geld te incasseren. Maar als je werkzaam bent binnen sales, zit je in een andere tak van sport en ben je helemaal niet degene die bezig is om geld te vorderen, maar ben je een sparringpartner voor bedrijven om hun geld te incasseren.

Vroeger dacht ik dat credit management heel stijf zou zijn, omdat ik ook niet goed wist hoe deze markt in elkaar zat. Uiteindelijk bleek dat dit werk ontzettend cruciaal is voor de cashflow van bedrijven. Het is niet enkel dat stuk incasso, maar het bredere plaatje waar je samen met de klant naar kunt kijken, wat mij echt heeft verrast.

“Krijg jij genoeg kansen om jezelf te ontwikkelen en/of bij te dragen aan de ontwikkeling van BVCM?”

Ik denk dat het aannemen van een 34-jarige eindverantwoordelijke voor de sales afdeling een flinke blijk van vertrouwen was. Nu ben ik hier ook niet vanzelf gekomen. Het aannametraject was intensief en bevatte een pittig assessment, maar daarmee wordt wel goed gekeken of iemand in zijn totaliteit aansluit bij het bedrijf en het team.

Vanaf het moment dat ik hier echt aan de slag ging, was het ook grotendeels aan mijzelf. Ik probeerde eerst afwachtend te zijn en voornamelijk te praten met de mensen in en rondom het team en te voelen wat er binnen de organisatie speelt. Op dat moment doe je ideeën op voor verandering en ga je in gesprek met mensen die daarover meedenken en beslissingen kunnen nemen. Daarbij merk ik goed dat BVCM achter mij staat, dat zij open staan voor nieuwe ideeën en dat ik echt een verschil kan maken. Zo ben ik begonnen met het neerzetten van een nieuwe strategie gericht op werkkapitaaloptimalisatie, heb ik de overlegstructuur geprobeerd opnieuw neer te zetten en zijn wij met het team verhuist naar de andere kant van het pand, waardoor wij dichter in contact staan met andere afdelingen en sneller kunt schakelen met elkaar.

“BVCM kent 4 kernwaarden: Urgentie, Betrokken, Verantwoordelijkheid & Innovatie. Welke past het beste bij jou?”

Verantwoordelijkheid, maar ook betrokkenheid In mijn functie heb ik de verantwoordelijkheid om voor mijn team te zorgen. Ik ben van mening dat wanneer het team goed staat, dat er ook goede resultaten geleverd worden. Het is belangrijk dat men voelt dat ze gewaardeerd worden en daar probeer ik dan ook voor te zorgen. Als salesafdeling dragen wij ook de verantwoordelijkheid over het naar buiten dragen van wie BVCM is, wat we doen en vooral hoe we dat doen. Dat begint bij mijn verantwoordelijkheid, maar ook ieders verantwoordelijkheid om te doen waarvoor ze zijn aangenomen.

“Hoe merk jij dat BVCM betrokken is bij jou?”

Dat is het grote verschil tussen een corporate organisatie en een organisatie als BVCM. Een aantal weken geleden mocht ik mijn diploma ophalen en de dag erna kwam er een bloemetje binnen met een leuk berichtje. Dat zijn dingen waardoor ik mij ontzettend gewaardeerd voel. Je bent als persoon meer zichtbaar bij een organisatie als BVCM ten opzichte van een grote corporate organisatie. Iedereen kan goed met elkaar praten en het is allemaal niet zo stijfjes. Het is zakelijk goed, maar vooral ook heel warm.

“Wat is het meest bijzondere moment dat je tot nu toe hebt meegemaakt bij BVCM?”

Dat is voor mij niet zo heel moeilijk te bedenken. Als je salesmanager bent, moet je natuurlijk ook kunnen laten zien dat je zelf sales kunt doen. Voordat ik naar BVCM kwam, was ik in contact met iemand uit mijn naaste omgeving die werkte met een concurrent. Diegene had vernomen dat ik bij BVCM ging werken en vroeg of ik wilde meedenken over zijn idee om een shared service center op te richten. In de tweede week nadat ik gestart was, werd hij klant bij BVCM. Tot nu toe hebben wij een hele mooie samenwerking, waarbij ik met hem kan meedenken over zijn processen. Daarnaast merk ik dat wat ik aan de voorkant met hem besproken heb, dat dit in de praktijk ook echt wordt gedaan. Binnen alle betrokken afdelingen van BVCM werken mensen ontzettend hard voor een klant, dat is de mooiste sales pitch die ik kan houden natuurlijk.

“Wat zou je mee willen geven aan mensen die overwegen om te solliciteren bij BVCM?”

BVCM is echt een partij waar jij je kunt ontwikkelen en echt kan leren wat het inhoudt om te werken in een kantooromgeving. Heel veel mensen hebben geen concreet doel voor zichzelf voor ogen en bij BVCM krijg je de ruimte om naar jezelf op zoek te gaan. Wanneer je bijvoorbeeld op een afdeling werkt en merkt dat dit toch niet helemaal voor jou is, is er altijd de mogelijkheid om aan de slag te gaan op een andere afdeling en te kijken of dat een betere match is.

Ik zou jonge mensen aanraden om verder te kijken dan dat woordje incasso, wat misschien niet zo sexy klinkt, maar het te zien als een eerste baan waarmee je in het zakelijke verkeer ervaring op kunt doen. Ik wil graag af van het idee dat je veel ervaring moet hebben om ergens te werken, want kijk maar eens hoeveel mensen onder de 25 werkzaam zijn bij ons. En ook de groep mensen binnen de leeftijdscategorie 25-30 is erg groot en gevuld met mensen die deze stap nodig hebben om een vervolgstap te kunnen doen. Ga het proberen en voel je nooit te min voor een organisatie als BVCM.
s.

"Als wij het DNA van BVCM kunnen overbrengen naar mensen en mensen binnen onze organisatie kunnen laten groeien om vervolgens een mooie vervolgstap te kunnen geven, en dat als belangrijkste ambassadeurschap voor ons te houden, dan hebben wij ons doel bereikt."